28 Oktober 2008

POLITIK WANG - KOMEN DATUK SERI RAIS YATIM DAN TUN MAHATHIR

Kata Datuk Seri Rais Yatim dalam satu temuramah sebuah akhbar tentang isu politik wang:

kita akan menghasilkan produk yang rasuah dalam parti. Jika rasuah berlaku dalam parti, ia juga akan wujud dalam kerajaan. Oleh itu, mesti kita menggunakan sepenuh tenaga untuk membanteras rasuah supaya parti bersih. Apabila parti bersih, kerajaan yang dipimpin juga bersih.

Kita tidak mahu dalam parti dibiarkan rasuah, tetapi dalam kerajaan dibanteras. Anggapan itu tidak tepat. Kedua-dua parti dan kerajaan mesti bersih. Oleh itu saya meminta BPR dengan bentuk baru atau yang ada kini menjalankan kerja. BPR sudah melakukan di Seremban dan ini perlu diteruskan.

Pemimpin yang naik secara rasuah akan melaksanakan rasuah apabila menjadi pemimpin kerajaan kerana sudah biasa. Seperti kata pepatah, 'apabila anjing makan tahi, kemudian walaupun tak makan, hidu pun jadi'. - Begitulah secara terus terangnya dan lantangnya Datuk Seri Rais Yatim bersuara.


Dan ini pula pandangan Tun Mahathir berhubung isu politik wang: Saya mendapat banyak laporan berkenaan dengan politik wang dalam UMNO. Demikianlah keadaan sehingga Dato Seri Dr Rais Yatim mencadang secara sinis supaya jawatan-jawatan Majlis Tertinggi ditender. Dato Seri Shahidan Kassim amat marah dan akan tender sebanyak RM1 untuk Rais. Bila makan cili rasa pedas. Saya diberi tahu wang banyak digunakan. Dahulu cuma ketua pemuda bahagian sahaja dapat. Ini menyebabkan pemegang jawatan lain dalam pergerakan enggan bekerjasama. Sekarang semua mendapat sogokan dan hasilnya amat memuaskan bagi penyogok. Ketua-ketua Bahagian dan ahli jawatankuasa juga dijemput ke Kuala Lumpur untuk berjumpa orang tertentu. Mereka di arah supaya mencalonkan orang-orang tertentu untuk Timbalan Presiden, Naib Presiden dan ahli Majlis Tertinggi. Juga pencalonan Ketua Pemuda. Berkesan atau tidak akan kita lihat daripada pencalonan yang dibuat.

Maka marilah kita merenung nasib orang Melayu akan datang di tangan UMNO jika politik wang ini tidak dihapuskan. Sesungguhnya ia memang sukar untuk dihapuskan selagi ia bernama UMNO kerana sekian lama ia sudah 'menjadi urat nadi' UMNO sendiri.