27 Oktober 2008

POLITIK: UMNO OH UMNO

Sekarang pemilihan UMNO di peingkat bahagian. Macam-macam hal berlaku. Berapa banyak duit habis hanya nak berebut jawatan dalam UMNO. Ada yang habis berjuta-juta, hanya sekadar nak jadi Ketua Bahagian, Naib Ketua, Ketua Pemuda, Ketua Wanita dan macam-macam lagilah. Itu baru di peringkat bahagian. Apalagi di peringkat tertinggi. Kes Tan Sri Samad Isa, membuktikan bahawa memang UMNO main jolok duit. Bersalaman penuh makna dalam tandas PWTC.

Sebab itu bila ada teman ajak saya join UMNO, saya kata, saya tak ada duit. Payahlah nak ke depan! Saya kata, kalau saya join PAS, pasti saya dengan mudah akan dilantik jadi Ketua. Teman saya tanya, macam mana? Saya jawab, sebab janggut saya panjang. PAS pilih ketua berdasarkan janggut siapa panjang! Heheheeee..........................Teman saya ketawa. Akan tetapi sehingga kini, saya tidak pernah menyimpan hasrat untuk join mana-mana parti politik!

Dalam pemilihan UMNO bahagian (malah ada juga pemilihan UMNO cawangan), tidak hairanlah kalau berlaku pergaduhan, baling membaling kerusi atau bermasam muka antara satu sama lain. Itu lumrahnya UMNO. Tidak dinafikan lagi. Cantas sana cantas sini, itulah politik dalam UMNO. Dan yan paling seronoknya, ada 'tukang bisik'. Besar peranan 'tukang bisik' ni. Masing-masing yang nak bertanding, pasang 'tukang bisik'. 'Tukang bisik' ini yang kenyang. Kiri kanan sapu bersih. Heheeee..........

Yang seronoknya bila ada orang-orang tertentu menawarkan diri nak jadi calon Timbalan Presiden, Naib Presiden dan Ahli Majlis Tertinggi. Konon-kononnya, mereka mahu menawarkan diri semata-mata untuk kepentingan parti. Bunyinya macam itulah.............Saya sokong seratus persen kalau ada tokoh yang benar-benar mahu berjuang untuk kepentingan parti. Apatah lagi demi menyatukan maruah orang-orang Melayu yang sedang 'sakit tenat' dalam UMNO.

Tetapi setahu saya, orang nakkan jawatan dalam UMNO hanya semata-mata nakkan juga jawatan dalam kerajaan. Tak ada orang nak buat kerja 'percuma' bang ooooiiiiii........Di zaman sekarang ni, ramai orang mengaku mahu memikul amanah. Sedangkan Rasulullah SAW bersabda di penghujung zaman ini, susah nak cari orang yang boleh memegang amanah. Anda bolehlah semak dan cari sendiri hadis tersebut yang diriwayatkan oleh Imam Baihaqi. Hadis ini panjang.