27 Oktober 2008

RADIO OH RADIO

Sesekali saya jadi terkenang-kenang teman-teman lama di radio. Noramin, Ainol Jamal, Zainal Din Zainal, Toharuddin, Manan Selamat, Allahyarham Pak Din (DJ Alor Setar), Ebeng (DJ Kelantan), Mail Ibrahim (DJ Johor), Fauzi Ramli (DJ Perak), Kak Gai (DJ Penang) dan ramai lagilah (maaf......kalau terlupa nak sebut nama anda). Saya berkawan dengan mereka bukan masa saya bertugas di syarikat rekod, tetapi sejak saya jadi wartawan lagi. Masa 'tu saya dengan Allahyarham Man Toba selalu bersama bertemu mereka.

Waktu itu, saya mengendalikan ruangan khusus di Media Hiburan. Kalau tak salah nama ruangan tersebut ialah 'Dari Angkasapuri'. Masa 'tu mana ada lagi radio swasta. TV3 pun baru je nak hidup. Jadi selalulah saya turun naik Angkasapuri. Segala program TV dan Radio di Media Hiburan, sayalah yang empunya kerja. Pendek kata, hubungan saya dengan semua penerbit TV dan radio berlangsung dengan cukup baik.

Saya berkesempatan berkenalan pula dengan DJ-DJ di Radio Pulau Pinang ketika saya belajar di Universiti Sains Malaysia yang terletak di Pulau Pinang. Dari situ saya mengenali Kak Gai, Alias Md Khir, Fauzi Ramli, Abg Nordin dan ramai lagi. Sekali sekala mereka jemput saya berceramah untuk program sastera. Sebelum saya sambung studi di USM, saya diberi peluang mengelolakan ruangan sastera di Bacaria dan Media Hiburan.

Tamat belajar tahun 1988, saya sambung bekerja di Kumpulan Karangkraf. Jawatan saya terakhir ialah Editor majalah Fokus SPM dan majalah Fokus STPM. Tak lama selepas itu, saya berhenti dari Kumpulan Karangkraf. Saya letak jawatan kerana protes! Jawatan yang saya sandang ialah editor tetapi sekim gaji yang saya terima ialah sekim gaji penolong editor. Masa 'tu gaji yang saya terima hanyalah RM750.00 sebulan. Apalagi, masa 'tu saya buat 2 majalah sekaligus. Fokus SPM dan Fokus STPM.

Dua tiga hari selepas saya meletak jawatan, saya telefon sdr Roslan Tajuddin (teman lama yang dulunya wartawan juga, tetapi berpindah angin ke syarikat rekod). Dia rekomen saya kerja di Solid Gold Sdn Bhd. Oleh kerana pengalaman saya sebagai wartawan, saya diterima kerja sebagai Promotions Executive dengan gaji RM1,500.00 (dua kali ganda dari gaji terakhir dulu......).

Masa 'tu ofis kat Plaza Pengkalan di Jalan Ipoh. Boss, Encik Raihan Teh- abang kepada Encik Kamal Teh (taukeh Zaiton Industri). Saya bekerja di bawah mendiang Mike Burney (Pengurus A & R). Sayangnya, artis-artis yang diambil oleh mendiang Mike Burney, semuanya sudah 'retired'. Heheheeee.......Masa 'tu orang tengah gila rock. Antara artis-artis yang dia ambil ialah Aman Shah, Razak Ahmad, Noor Kumalasari, kumpulan RAHSIA, dan VIKING.

Masa 'tu nak buat prmosi di radio, senang je. Dulu tak main CD, semua radio kena pakai piring hitam (LP). Setiap kali ada album baru keluar, saya hantar piring hitam 'tu ke seluruh radio stesen di seluruh Semenanjung. Dulu mana ada radio swasta. Jadi semua DJ tak banyak songeh. Tak macam sekarang, DJ radio swasta glamournya mengalahkan artis! Mak datuuuk!

Nama Noramin, Ainol Jamal, Zainal Din Zainal, Pak Din, Ebang, Mail Ibrahim, Noraini Ibnu, Chuari Selamat, Kak Gai (sekadar menyebut beberapa nama) - nama mereka besar giler 'tu. Tapi mereka tidaklah seglamour DJ radio swasta sekarang!