03 Oktober 2008

MAS IDAYU - TOLAK LAGU INDON!!!

Bulan lalu, dalam rancangan TV Fenomena Seni, tergelak sakan bila saya mendengar Mas Idayu marah-marahkan lagu-lagu Indonesia diputarkan di kebanyakan stesyen radio di Malaysia. Semacam anti Indon je.............saya nak tergelak bukannya apa. Mas Idayu seolah-olah lupa bahawa selama ini yang dok menaikkan nama dia adalah pencipta lagu dari Indonesia! Agaknya Mas Idayu lupa (atau lupa diri!). Mas Idayu nak buat lawak ke apa?

Program 'Fenomena Seni' masa 'tu ada Freddie Fernandez selaku Presiden Karyawan dan ada juga teman lama saya, sdr. Chuari Selamat (yang mewakili DJ......kononnyalah). Sebagaimana biasa program itu dihoskan oleh Rosyam Noor. Saya tak nampak suara sdr Chuari Selamat boleh membawa suara seluruh DJ lainnya kerana DJ di zaman sekarang tentunya tidak sama dengan DJ di zaman sdr Chuari dulu. Jauuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhh bezanya tuh.

Begitu juga dengan suara Mas Idayu. Apakah pemilihan Mas Idayu sebagai mewakili suara penyanyi Malaysia. Juga jauuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuhhhhhhhhhhhhhh!!! Sebabnya, Mas Idayu seolah-olah 'hipokrit' apabila 'menolak' lagu-lagu Indon. Sedangkan lagu 'Bolehlah Boleh' diciptakan oleh pencipta Indon, walaupun liriknya saya sendiri yang tulis. Melodinya asli dari Indon.

Semasa sessi Press Conference Karyawan di PWTC, dua bulan yg lalu (kes 90 - 10lah!) Saya menyuarakan pandangan saya di majlis itu. Saya kata, kita kena ikut aturan. Kita ada wakil artis di parlimen iaitu Tan Sri Jins Shamsuddin. Kita pakat jumpa dia. Suruh dia menyuarakan hasrat kita tentang kebanjiran lagu-lagu Indon di parlimen. Lantas, Freddie bangun dan jawab: Tan Sri Jins Shamsuddin tak buat kerja! Saya jadi kaget juga dengan jawapan Freddie itu.

Sayangnya wartawan yang hadir tidak tulis pun pasal statement Freddie yang menolak Tan Sri Jins Shamsuddin. Saya telefon pengarang hiburan di Utusan Malaysia menyatakan hal itu, jawapan yang saya terima sama seperti Freddie...........Tan Sri Jins Shamsuddin tak buat kerja!!!