14 Oktober 2008

KUALITI BERFIKIR ARTIS KITA!

Saya tertarik dengan rencana Mingguan Malaysia bertarikh Ahad 12hb Oktober, 2008 tulisan sdr Niezam Abdullah dengan judul sebagaimana di atas. Sdr Niezam memulakan rencananya dengan "Sekarang ini kalau ditelitikan, tidak ramai artis kita yang boleh berhujah dengan yakin di depan khalayak. Malah tidak ramai yang boleh memberikan pandangan bernas apabila diminta mengupas sesuatu isu. Soalan-soalan mudah yang berkaitan dengan bidang mereka pun sukar dijawab apatah lagi jika diminta membentangkan buah fikiran mengenai hal-hal yang di luar lingkungan kerjaya dan isu semasa dalam mahupun luar negara"

Dalam ertikata lain, maksud sdr Niezam (dalam ertikata sebenar!) ramai artis kita 'bodoh' dan hanya tenggelam dengan dunia 'glamour' sahaja. Tidak ramai artis kita yang keluar atau dilahirkan daripada Universiti sebagaimana Allahyarham Sudirman Hj Arshad. Malah, jangan terkejut kalau diketahui bahawa ramai di kalangan artis kita baik penyanyi mahupun pelakon yang tidak lulus SPM.

Nak jadi penyanyi, bukannya perlu ada sijil kelayakan untuk jadi penyanyi. Begitu juga jika nak jadi pelakon. Tak perlu sijil atau sebarang kelayakan untuk jadi pelakon. Yang penting ada suara dan rupa - kalau nak jadi penyanyi. Suatu ketika dulu - pilihan pertama ialah rupa. Suara, belakang kira. Itu boleh dibentuk. Maka lahirlah penyanyi yang tidak berkualiti. Maka lahirlah penyanyi yang hanya bisa bertahan satu album sahaja. Tak perlulah saya sebutkan senarai penyanyi yang dalam kategori ini.

Pelakon yang dalam kategori ini juga berlambak! Mereka dilahirkan semata-mata nak kejar glamour dan 'hartawan'. Bakat berlakon taklah seberapa sangat! Make up tebal-tebal sikit dan tonjolkan 'mana-mana yang patut', setahun dua - dapatlah target. Datuk-datuk atau Tan Sri yang 'buaya tembaga'.

Artis yang semacam ini, nampak sangat mereka langsung tidak berilmu. Malas membaca dan tidak ambil kisah tentang pergolakan politik tanahair, tidak ambil tahu tentang harga petrol atau barang naik. Apa yang mereka tahu hanyalah 'glamour' dan 'melaram sakan' kalau ada majlis anugerah. Malah di kalangan sesama mereka, dengki dan busuk hati pulak tu. Main bomoh, jangan ceritalah.

Benarlah kata sdr Afdlin Shauki: keadaan ini agak membimbangkan apabila kelompok ini tidak mahu berusaha meningkatkan kemahiran diri.
Kalau nak tahu tahap sebenar pemikiran artis kita, tontonlah FENOMENA SENI. Lain yang ditanya, lain pulak yang mereka jawab! Heheheeeeeeeeeeeeeeee.....................