29 Ogos 2008

MAS IDAYU


Setelah album sulung Amelina meletup di pasaran, Warner Music mahu saya cari lagi penyanyi dangdut. Rosman, kawan lama di KiraWang Sdn Bhd perkenalkan Mas Idayu kepada saya. Sebelum ini Mas Idayu pernah buat album. Kalau tak salah dah 5 album tapi tak satupun yang 'meletup'. Saya perkenalkan kepada Nasser Abu Kassim. Everything OK.Dapat bajet, saya pergi ke Bandung. Cari lagu. Buat muzik arranggement. Beberapa lagu saya minta Sukma buat muzik. Beberapa lagu saya minta Ronny Load buat muzik. Waktu rakaman album Mas Idayu ini, saya tidak lagi menggunakan pita 2 inch. Saya gunakan studio ADAT. Master ADAT macam VHS - bukan jenis E tapi jenis S (Super - VHS).Jadi mudahlah saya bawa masternya ini. Tak macam master pita 2 inch yang beratnya sampai 2 atau 3 kg.Bila muzik dah hampir siap, barulah Mas Idayu datang ke Bandung untuk rakaman vokal. Mas Idayu termasuk artis yang cepat menghafal melodi lagu baru. Suasana rakaman cukup menyeronokkan. Happy je. Sengaja saya cetuskan suasana sedemikian, agar dia tidak stress atau tertekan. Waktu rakaman lagu Rosyid Somantri yang berjudul 'Terlalu'....Mas Idayu menangis terisak-isak dalam studio. Katanya, lirik lagu itu ada kena mengena dengannya. Selesai rakaman, saya benar-benar puas hati. Banyak lagu best-best. Cinta 100%, Gelitik Cinta, Robek Hatiku, Bukan Cinta RM, Terlalu dan 2 buah lagu lama ciptaan YM Raja Kobat, Penyakit Cinta dan Sampai Bila.Hampir sebulan saya bekerja keras menyiapkan album ini. Daripada mengumpul lagu, sama-sama menyiapkan susunan muziknya, sama-sama 'bergadang' dalam studio menyiapkan vokal sampai ke pagi.....akhirnya kerja lelah memang berbaloi. Ternyata, album ini membanggakan Warner Music. Ia terjual melebihi 100ribu unit. Satu lagi bintang dangdut muncul. Gara-gara kejayaan itu, Mas Idayu berjanji kepada saya...."InsyaAllah, saya akan bawa abang satu famili melancong ke luar negara." Tapi sampai sekarang janji itu tetap tinggal janji semata-mata!

Tiada ulasan: