31 Ogos 2008

MAS IDAYU - 2

Album pertama dangdut MAS IDAYU yang saya terbitkan 'meletup' di pasaran dengan lagu hitnya 'Cinta 100%'. Mulai dari itu ligatlah MAS IDAYU ke sana ke mari di seluruh pelosok tanahair buat show. Sakan rezeki dia! Sebelum ini MAS IDAYU sekadar 'suam-suam kuku', sekarang dah naik daun...............

Setahun selepas album itu meletup di pasaran, saya diarahkan untuk menyiapkan album kedua MAS IDAYU. Pening juga kepala nak pertahankan 'tanggungjawab' nih. Artis hanya tahu menyanyi je. Artis tak mahu tahu penerbit bersusah payah menyiapkan album mereka. Sudah jadi lumrah......kalau album tak boleh jual, penerbit yang kena kutuk. Tapi kalau album 'meletup' di pasaran, orang tak tanya, siapa penerbit album tu. Wah baguslah penerbit nih. Mampuihlah heh.....orang tak akan sebut nama penerbit!

Saya ambil masa hampir 2 bulan juga nak siapkan album ini. Walaupun sudah ada lagu-lagu yang boleh dijangka hit, tetapi saya masih belum berpuas hati. Saya memang cerewet bab pemilihan lagu. Walaupun sayalah satu-satunya penerbit yang tak boleh main sebarang alat muzik (selain ketuk-ketuk meja.....gendang bergendang), Alhamdulillah, saya telah dianugerahkan Allah sepasang telinga yang 'tajam' (walaupun pekak badak....hehehee). Bila saya dengar melodi lagu baru, deria penghayatan saya akan tahu, bahawa sesebuah lagu boleh jadi hit atau sebaliknya.

Bagi saya lagu 'Senggol-Senggolan Cubit-Cubitan', dan 'Selangit' sudah boleh dijangka hit, tetapi saya masih belum berpuas hati. Saya dengar lagu-lagu India untuk buat kajian (bukan senang Oiiii jadi penerbit). Saya terjumpa album punjabi Daler Mehndi......ada bunyi bhangra. Saya bawa CDnya ke teman akrab saya di Bandung, Ronny Load. Dia study muziknya. Seharian saya dan dia duduk program muzik. Saya bagitahu Ronny, copy gendangnya dulu.....sound bhangra. Yang lain, Ronny pandai-pandai dialah tambah apa-apa yang patut. Masuk hari kedua, barulah nampak bentuk susunan muziknya. Saya cukup respect sama Ronny Load. Orangnya cukup 'pintar' kalau bab cari sound. Muzik dah separuh jalan lengkap, tapi melodinya tak ada! Kahkahkahkah.....saya dan Ronny ketawa! Sambil program.....dia mula menyanyi, cari melodi lagu. Bolehlah boleh.....bolehlah boleh.....bolehlah boleh, itu saja yang keluar dari mulut dia. Lama kelamaan, siap melodinya.

Saya lantas ambil pen dan kertas. Mencatat sesuatu.....bermula dengan Bolehlah boleh.........setengah jam kemudian, siap! Saya pun mula menyanyi dalam studio....guide lagu je! Dalam hati saya.....inilah lagu hitnya nanti.

Waktu rakaman album kedua ini, kami masih buat rakaman di Bandung. Waktu itu, saya sudah menyewa sebuah rumah di Jalan Semarang, Antapani, Bandung. MAS IDAYU datang dengan suaminya AMAN GRASEKA. Mereka baru je kahwin secara diam-diam! 4 atau 5 hari take vokal di studio Ronny berjalan lancar. Pernah kejadian, selepas take vokal, dalam perjalanan pulang, kami ditahan polisi. Masuk balai. Saya yang drive masa tu. Saya tunjuk lesen Malaysia. Mereka kata tak laku. Saya jolok Rp50ribu....mereka lepas. Heheeeee....

Ternyata, target saya tak salah. Lagu Bolehlah Boleh menjadi hit. Phobia bhangra pulak dah. Sampaikan buat video clip pun, panggil bhangra menari sama! Dan kenangan manisnya....album ini menerima Anugerah Best Dangdut Album AIM 2000. Tapi awardnya bukan saya yang pegang.....MAS IDAYU yang simpan sampai sekarang! Padahal award tu untuk penerbit album, bukan untuk best vokal. Heheheee....sabor jelah.

Tiada ulasan: