06 September 2008

SALEEM DAN IKLIM

Sayalah orang yang bertanggungjawab membawa masuk IKLIM ke Warner Music kira-kira penghujung tahun 1993. Saya sarankan kepada Encik Nasser Abu Kassim (sekarang sudah dapat title DATUK!) A & R Director (Malay) Warner Music. Beliau bagi lampu hijau, lalu saya mula bertemu dengan group IKLIM untuk membincangkan hal itu. Mereka setuju. Saya bawa mereka ke pejabat - waktu itu ada 4 orang je yang menganggotai IKLIM - Saleem, Mohalim, Huzali dan Kama. Umarul dah tak ada.

Selepas sign kontrak - mereka diberi sedikit advance against royalty. Barulah berasa sikit pegang duit. Warner Music bagi inisiatif baru - setiap seorang diberi RM1,500 setiap bulan. Bolehlah buat bayar sewa rumah dan ansuran kereta setiap bulan. Tak sampaipun seminggu selepas sign kontrak dengan Warner Music, Saleem terlibat dengan kemalangan berhampiran JPJ Setapak/Kem Tentera Wardiburn. Tiga empat hari jugaklah Saleem koma. Manakala tentera yang terlibat kemalangan dengan Saleem meninggal dunia. Jam 2 pagi Huzali telefon saya memberitahu kemalangan itu.

Kata teman-teman terdekat, sebelum kejadian, Saleem mabuk 'berat'. Awie sampai nak 'tangan' Saleem sewaktu di Fire Club malam itu. Awie tahu yang Saleem mabuk 'berat', jadi dia tak nak layan sangatlah si Saleem tu. Sewaktu mahu pulang ke rumah, Saleem dalam keadaan mabuk 'berat' telah beberapa kali terlanggar tembok atau tiang. Malah dia salah jalan pulang....rumahnya di Gombak. Tapi dia menuju ke Setapak. Masa tu lebuhraya kesas belum ada lagi. Kereta proton yang dipandu Saleem, hancur! Apalagi kereta anggota tentera yang dilanggarnya........!!! Kalau melihatkan keadaan kedua-dua buah kereta, memang Saleem tak ada harapan untuk hidup. Rupa-rupanya, Tuhan masih menyayangi Saleem...semuga Saleem sedar akan musibah itu dan tidak lagi mabuk 'berat'.

Kes kemalangan ini dibicarakan di mahkamah Jalan Duta. Pembicaan kes ini mengambil masa yang lama juga sebab banyak kali tertangguh. Saleem didapati bersalah kerana memandu tanpa lesen dan cuai. ........................(bersambung)