18 September 2008

5 ALBUM SIAP..... TERPERAP!


Dalam diam, rupa-rupanya saya sudah ada 5 album yang sudah siap rakaman. 1. Album Ilya & Hamdan (Ex Senario) yang berkonsepkan komedi. 2. Marakarma (pop rock) 3. Enuma (pop rock) 4. Ratu Panggung (4 artis dangdut: Haiza/Ani Mayuni/Dayang Suria/Nora Saini) dan 5. Kompilasi Hits Indo (koleksi band Indie dari Indonedia).

Kelima-lima album ini telah memakan biaya yang 'lumayan' berjumlah RM150,000.00. Sayangnya, dengan perkembangan teknologi semasa, penjualan kaset dan CD tidak lagi boleh dijual di kedai-kedai muzik. Perniagaan muzik harus ikut perkembangan teknologi. Jual melalui RBT (Ring back tone) atau ID Daller.

Jangan terkejut kalau dikatakan bahawa ada lagu yang boleh dijual sampai mencecah RM1juta. Album 'My Heart' edaran Warner Music mencecah RM1.3juta, hanya dengan ringtones sahaja. Sebab itulah Datuk A. Rahman Hassan berani mengeluarkan kenyataan bahawa industri hiburan tanahair boleh mencecah RM300juta setahun!!!

Saya pernah mengusulkan kepada presiden Persatuan Syarikat Rakaman Bumiputera supaya dapat mencari dana untuk membeli server sendiri bagi merebut dan ikut sama berbisnes muzik melalui ringtone ini. Sayangnya, persatuan tak ada dana!

Sayang seribu kali sayang......nampak gayanya 5 album saya yang sudah siap, kenalah 'perap'. Tak tahu bila boleh release.